Wednesday, October 10, 2012

How to start?

BAGAIMANA HENDAK BERMULA?

1) Peperiksaan dan Lesen
Sebelum anda boleh berdaftar sebagai seorang insuran/takaful agent berdaftar dibawah AIA Bhd & AIA Public Takaful bhd, anda perlu menduduki peperiksaan yang dikuatkuasakan oleh Bank Negara Malaysia dan badan-badan berkaitan Insuran dan  i.e MII(Malaysian Insurance Institue) , LIAM (Life Insurance Association Malaysia) , PIAM (Persatuan Insuran Am Malaysia) , MTA (Malaysian Takaful Association).



Antara peperiksaan yang perlu diambil :

-Peperiksaan yang dikendalikan oleh MII
1. PCE
i) A & C
ii) A & B

2) CEILI (Investment-Link)

*Setiap hari ada jadual untuk ambil peperiksaan (kecuali cuti umum & notis dari MII. Sila Rujuk MII)*

-Peperiksaan yang dikendalikan oleh MTA
3. TBE (Takaful Basic Exam)

*Perlu daftar awal sebulan bagi menempah tempat ambil peperiksaan (Sila rujuk MTA)*

2) Daftar sebagai Agent AIA Bhd (AIAB) & AIA Public Takaful Bhd (APTB)

Tahniah! Anda telah berjaya melalui ujian pertama iaitu lulus peperiksaan dan memperolehi lesen sebagai seorang Insuran & Takaful Practitioner dan dalam perjalanan ke arah kejayaan yang lebih besar dalam hidup anda , InsyaAllah , sebagai seorang usahawan insuran & takaful bersama AIAB & APTB.

"Every journey start with a single step"

Langkah seterusnya , anda perlu menandatangani 2 (dua) kontrak diantara ANDA dan AIAB & APTB untuk menjadi wakil yang sah untuk memasarkan produk-produk yang berkualiti yang dipasarkan oleh AIAB & APTB

Selepas proses ini selesai **diproses dan diluluskan**  oleh AIA & AATB, anda akan memperolehi kod agen dari AIAB & AATB (jika JamesBond mempunyai kod 007 , license for kill, anda juga mempunyai kod , licence for prospecting....bang bang! case closed!)







No comments: