Monday, June 13, 2011

MRTA vs MLTA



Dalam pemilihan perlindungan insuran untuk pinjaman perumahan ,kita perlu faham bahawa, komitmen untuk sesebuah pinjaman perumahan adalah untuk jangka masa panjang...
Secara asasnya insuran adalah sesuatu alat kewangan dimana anda memindahkan risiko anda kepada pihak ketiga iaitu syarikat insuran dengan bayaran sejumlah premium untuk sejumlah perlindungan dalam tempoh pinjaman itu, sebagai manusia,kita terdedah kepada risiko-risiko didalam kehidupan seharian atau kata lain 'human liability'.
Bercerita mengenai risiko, apakah risiko-risiko yang kemungkinan dihadapi oleh seorang peminjam,


1) Risiko kematian awal
2)Risiko lumpuh kekal
3)Risiko terlibat dalam kemalangan dan hilang anggota badan menyebabkan tidak berupaya untuk berkerja lagi
4)Risiko dihidapi penyakit kritikal yang menyebabkn installment rumah terganggu akibat duit perubatan perlu diutamakan




Ini adalah antara risiko seseorang peminjam perlu ambil perhatian dalam melindungi pinjaman perumahan mereka.
Dalam pemilihan insuran, anda perlu ambil kira 2 faktor iaitu kos dan juga manfaatnya.
Ada sesetngah kelompok berpendapat, MRTA adalah terbaik kerana kosnya yang murah.TETAPI, apakah manfaat perlindungan selain kematiaan yang diberikan oleh MRTA?
Terus terang saya katakan, tiada betul atau salah untuk seseorang individu memilih MRTA.pilihan ditangan individu itu sendiri.
Untuk membandingkan MRTA dan MLTA dari segi kos sahaja tidak tepat sama sekali kerana MRTA dan MLTA memberikan manfaat yang berbeza pada tuanpunya polisi....


Jika dibandingkan kos antara MRTA dan MLTA, sudah tentu MRTA mendahului carta kerna ia adalah sebuah skim perlindungan insuran secara berkelompok.Dan ia juga merupakan polisi insuran paling murah iaitu TERM POLICY.
Dimana MLTA pula, ia adalah insuran individu dan disebabkn manfaatnya yang melebihi MRTA, sebab itu premiumnya agak tinggi sedikit.

Seperti sekalian tahu, manfaat yang diberikan oleh MRTA hanyalah perlindungan terhadap kematian dan **lumpuh kekal (manfaat lumpuh kekal kadangkala adalah optional bagi sesetangah bank,sila check semula polisi MRTA anda samada ia termasuk sekali atau tidak) terhdapap si peminjam.

Apa akan berlaku pada pinjaman ini jika risiko2 seprti diatas berlaku?
ambil contoh serang sakit jantung.
Masihkah anda perlu bayar installment perumahan ini + installment MRTA dengan interset (jika MRTA dibiayai oleh bank) dan adakah duit perubatan untuk sakit itu perlu dibiayai?
Jawapan kedua-duanya YA!

Dari pengalaman hidup saya, tidak pernah lagi saya dengar atau jumpa org meninggal tanpa ada insiden berlaku sebelum kematian...
samada diserang penyakit atau kemalangan baru akan diikuti oleh kematian..

Jadi dengan perlindungan MRTA, adakah ia sekadar cukup untuk melepaskn syarat2 untk dapat pinjman rumah atau adakah manfaat dan perlindungan yang diberi sebenarnya tidak cukup untuk lindungi pinjman rumah anda?? anda sendiri tentukan jawapnya....



Dimana MLTA pula, dari segi kosnya, ia agak tinngi sedikit berbanding dengan MRTA.Walaupun ia agak tinggi sedikit, tetapi ia adalah fleksibel dari segi pembayaranya.Cashflow anda tidak begitu berat dan anda masih boleh 'jingle around' dengan kewangan anda. TETAPI dari segi manfaatnya, tiada alat kewangan lain yang boleh atasinya dari segi manfaat yang diberi oleh MLTA untuk melindungi pinjaman perumahan anda....

Menagapa saya sendiri gemar dengan konsep MLTA dan mengapa saya 24 hour non-stop encourage kawan2 dan customer saya untuk ambil MLTA untuk cover loan rumah....mengapa?
Jawapan; kerna MANFAATNYA....

Untuk ketahui lebih lanjut mengenai manfaatnya, boleh hubungi saya...
















3 comments:

liza said...

Asmkm.sy nk tau lebih lanjut psl mlta.sy pernah dengar psl mlta tp x ingt .bleh terangkn dengan sejelas2 nya pasal mlta .thank you

Ridzuan Hafiz Bin Samsar kamar said...

wassalam,
boleh puan no problem. cuma untuk lagi jelas sejelas-jelasnya, mungkin kita boleh jumpa mata ke mata which saya boleh explain lagi jelas. boleh saya buat apoimen dengan puan?

Karen Yong said...

hello.. Hmm, the discussion here looks interesting. After so many years of looking for home loan, only now I know that MRTA/MLTA premium paid burns everytime I refinance or sell house. If I knew about the disadvantages of MRTA/MLTA earlier I would have bought RM1mil worth of life insurance since 2009 to cover any of my property loan until end of my life.